Debat om fremtidens skoler og børnehuse

Hvordan kan børn og unge trives og lære mere, hvis flere skal være samlet på ét sted? Det er ét blandt flere spørgsmål, som Holbæk Kommune håber, at borgerne kan være med til at svare på ved en række debatarrangementer.

PRESSEMEDDELELSE | I løbet af de kommende 14 dage vil der være debatarrangementer i hvert af de otte skoledistrikter. Kommunen håber, at mange borgere har lyst til at komme forbi og give deres besyv med. Baggrunden for debatarrangementerne er den omstilling, der er i gang på børne- og ungeområdet. En omstilling, hvor større og bedre udskolingsmiljøer er i fokus ligesom sammenlægninger af skoler og børnehuse kan blive et vigtigt element.

“Vi bliver nødt til at lave en omstilling, der kan frigøre ressourcer. Hvis vi ikke gør det, kan det komme til at gå ud over kvaliteten i skoler og børnehuse. Og det vil vi ikke. Vi er stålsatte på, at vores børn og unge skal trives og lære mere,” siger Lars Dinesen, der er formand for Udvalget for Børn.

Udfordringerne skal løses i fællesskab med borgerne
Det er en stor opgave, som kommunen skal løse. Og derfor har byrådet valgt, at den skal løses sammen med borgerne. Helt konkret har politikerne ligesom sidste år inviteret medarbejdere, borgere, erhvervslivet og ungdomsuddannelserne med i to arbejdsgrupper, også kaldet omstillingsgrupper. Den ene gruppe har fokus på, hvordan kommunen kan skabe økonomisk og fagligt bæredygtige skoler og børnehuse. Mens den anden gruppe arbejder med emnet Større og bedre udskolingsmiljøer. Rasmus Brandstrup Larsen, der også sidder i Udvalget for Børn, er formand for den sidste omstillingsgruppe. Og han er rigtig glad for, at borgere og medarbejdere har lyst til at være i gruppen:

“Vi har en ambition om, at flere af vores unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Derfor bliver vi blandt andet nødt til at se på, om vi kan skabe nogle endnu bedre udskolingsmiljøer. Vi har inviteret medarbejdere, forældre, erhvervslivet, ungdomsuddannelserne og andre borgere med ind i omstillingsgrupperne, fordi vi tror på, at det er i fællesskab, at vi finder de bedste løsninger for børn og unge”.

Fokus på større og bedre

En del af gruppernes arbejde har været at kvalificere emnerne, så de kan bringes ud til bred debat. Til debatten har grupperne derfor lavet et debatoplæg, der handler om, hvilke muligheder og opmærksomhedspunkter, der er i forhold til større og bedre udskolingsmiljøer og større skoler og børnehuse. Lars Dinesen understreger, at byrådet indtil nu kun har besluttet, at der skal findes penge på børne- og ungeområdet, og ikke hvordan de skal findes:

“Grunden til, at vi i debatoplægget fokuserer på at sammenlægge skoler og børnehuse, er, at det kan frigøre nogle af de ressourcer, vi har brug for. Hvis det er den vej byrådet vælger at gå, bliver det afgørende, at vi gør det på en måde, så børnene trives i de større omgivelser og samtidigt lærer mere,” siger han.

Læs debatoplægget

Begge politikere understreger, at det er helt i orden, hvis borgerne mener, at større enheder ikke er vejen frem. De opfordrer også disse borgere til at møde op til et af debatarrangementerne:

“Vi politikere vil rigtig gerne i dialog med forældre og andre borgere. Lad os få de forskellige synspunkter på bordet, så vi kan tage debatten. Vi er åbne over for andre veje end den mod større skoler og børnehuse. Så længe den er rettet mod at løse vores økonomiske udfordringer, samtidigt med at vi gør vores børn og unge dygtigere,” siger han.

Til juni tager byrådet stilling til omstillingsgruppernes anbefalinger. Herefter vil det, byrådet beslutter, blive sendt ud i høring hos blandt andet forældrebestyrelser.

Flere penge til Holbæk Kommunes børnehuse

Den tidlige indsats hos børn skal opprioriteres. Derfor får børnehusene nu en pose penge til at skabe mere kvalitet, så flere børn kan trives bedre og lære mere.

Der skal investeres i fremtiden. Derfor har byrådet valgt at opprioritere Kommunes dagtilbud. Partierne bag budgetaftalen har næste år sat seks millioner kroner ekstra af til dagtilbudsområdet. Det beløb stiger til ti millioner kroner i 2016 og 20 millioner kroner i 2017.

Udvalget for Børn har besluttet, at pengene i 2015 fordeles mellem distrikterne, i forhold til hvor mange børn der er indskrevet.  Det betyder helt konkret, at børnehusene får bedre mulighed for at skabe kvalitet i hverdagen:

“De ekstra penge kommer til at kunne mærkes. Børnehusene får nu mulighed for at bruge penge og tid til målrettede indsatser, der kan gøre, at de små trives og lærer mere. Det har tidligere været sværere for børnehusene at gennemføre målrettede læringsforløb på grund af mangel på tid og hænder,” forklarer Lars Dinesen, der er formand for Udvalget for Børn.

En investering, der forebygger

Politikernes beslutning ligger i god forlængelse af ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). I en ny rapport fra centret lyder konklusionerne, at blandt andet mere tid til at interagere med barnet kan have en afgørende positiv effekt. Barnet klarer sig bedre i livet, udvikler et mere positivt syn på sig selv og får en bedre uddannelse.

“Endnu flere unge i Holbæk Kommune skal klare sig godt i folkeskolen, så de kan tage en ungdomsuddannelse. Ved at prioritere tidlige indsatser hos de små laver vi en målrettet investering i fremtiden. De tidligere indsatser vil netop give flere børn de forudsætninger, der skal til for at gennemføre folkeskolen og tage en ungdomsuddannelse”, siger Lars Dinesen.

Forslaget kommer fra omstillingsgruppen

Forslaget om opprioritering af dagtilbudsområdet stammer fra omstillingsgruppen Læring og trivsel. Denne gruppe arbejdede i foråret med anbefalinger til byrådet om, hvordan børneområdet kan udvikle sig.  Gruppens opgave var at komme med forslag til, hvordan kommunen for færre penge kan øge børns og unges trivsel og sikre, at de lærer mere.

Både forældre, medarbejdere og politikere sad med i Læring og trivsels-gruppen. Og et af gruppens mange forslag var altså, at hvis man i endnu højere grad satser på at øge trivslen og læringen i dagtilbuddet, vil det give børnene bedre forudsætninger for at klare sig godt i skolen. Det gavner først og fremmest børnene, men det gavner også kommunens økonomi.