Den tidlige indsats hos børn skal opprioriteres. Derfor får børnehusene nu en pose penge til at skabe mere kvalitet, så flere børn kan trives bedre og lære mere.
Der skal investeres i fremtiden. Derfor har byrådet valgt at opprioritere Kommunes dagtilbud. Partierne bag budgetaftalen har næste år sat seks millioner kroner ekstra af til dagtilbudsområdet. Det beløb stiger til ti millioner kroner i 2016 og 20 millioner kroner i 2017.
Udvalget for Børn har besluttet, at pengene i 2015 fordeles mellem distrikterne, i forhold til hvor mange børn der er indskrevet. Det betyder helt konkret, at børnehusene får bedre mulighed for at skabe kvalitet i hverdagen:
“De ekstra penge kommer til at kunne mærkes. Børnehusene får nu mulighed for at bruge penge og tid til målrettede indsatser, der kan gøre, at de små trives og lærer mere. Det har tidligere været sværere for børnehusene at gennemføre målrettede læringsforløb på grund af mangel på tid og hænder,” forklarer Lars Dinesen, der er formand for Udvalget for Børn.
En investering, der forebygger
Politikernes beslutning ligger i god forlængelse af ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). I en ny rapport fra centret lyder konklusionerne, at blandt andet mere tid til at interagere med barnet kan have en afgørende positiv effekt. Barnet klarer sig bedre i livet, udvikler et mere positivt syn på sig selv og får en bedre uddannelse.
“Endnu flere unge i Holbæk Kommune skal klare sig godt i folkeskolen, så de kan tage en ungdomsuddannelse. Ved at prioritere tidlige indsatser hos de små laver vi en målrettet investering i fremtiden. De tidligere indsatser vil netop give flere børn de forudsætninger, der skal til for at gennemføre folkeskolen og tage en ungdomsuddannelse”, siger Lars Dinesen.
Forslaget kommer fra omstillingsgruppen
Forslaget om opprioritering af dagtilbudsområdet stammer fra omstillingsgruppen Læring og trivsel. Denne gruppe arbejdede i foråret med anbefalinger til byrådet om, hvordan børneområdet kan udvikle sig. Gruppens opgave var at komme med forslag til, hvordan kommunen for færre penge kan øge børns og unges trivsel og sikre, at de lærer mere.
Både forældre, medarbejdere og politikere sad med i Læring og trivsels-gruppen. Og et af gruppens mange forslag var altså, at hvis man i endnu højere grad satser på at øge trivslen og læringen i dagtilbuddet, vil det give børnene bedre forudsætninger for at klare sig godt i skolen. Det gavner først og fremmest børnene, men det gavner også kommunens økonomi.